Paanajärvi 19.7-22.7.2014

Maassa maan tavalla
Kotikosken niska
Venevalkama

Suomussalmen Perhokalastajat järjestivät kesän 2014 kerhoreissun Venäjän Paanajärvelle ja Olangajoelle. Matkaan lähti yhdeksän kalastajaa joista kuusi kerhon jäsentä, kaksi "kokelasta" ja yksi tarinankertoja. Matkaan lähdettiin 19.7.2014 aamu neljän jälkeen, kokoontumispaikaksi oli määrätty Kuusamon kaupungintalo 06:00. Tuolloin porukka siirtyi matkanjärjestäjän vastuulle ja matka jatkui kohti Kortesalmen rajanylityspaikkaa.

Rajamuodollisuuksista selvittiin nätisti ja matkaa päästiin rajalta jatkamaan kohti Pääjärveä, jossa odotti lounas sekä vierailu Paanajärven kansallispuiston opastuskeskuksessa.

Moottorimarssi jatkui kohti Paanajärveä kalastus- ja puistoluvat saatuamme. Paikalliset teiden kunto yllätti jälleen. Perille Paanajärvelle päästiin kello 17:00 aikoihin ja matkaa rajalta kertyi 150 km. Taukoihin tietysti meni tunti tai kaksi, mutta hidasta koluutusta se oli.

Perillä nopea kaluston purku ja pelisääntöjen sopiminen, jonka jälkeen päästiinkin kalalle. Osa suuntasi Kotikoskelle, osa alemmas ja loput järvelle.

Ja heti alkoi tapahtumaan: Teemu tartutti Kotikosken keskipeilistä, Kimmon montusta, kolmen kilon taimenen. Seuraavan päivän kalakeitto oli turvattu. Pian sen jälkeen Jarilla tärppäsi vastarannan niskalta. Tämä olikin ovela taimen: ui suoraan Jarin jalkoihin rantakiville ja nostovaiheessa alkoi hyppiä syöksyen takaisin jokeen. Tovin väsyttelyn jälkeen kala kuitenkin saatiin käsiin ja kuvien jälkeen tämä hieno 64cm taimen sai vapautensa takaisn. Ja hetki tästä myös Kimmolla oli vapa mutkalla niskalla, Kotirannassa. Tämäkin 55cm kala vapautettiin onnistuneen rantauttamisen jälkeen. Todella hieno aloitus reissulle!

Tästä tahti valitettavasti hiipui ja rankasti. Seuraavalla luvalla joesta ei taimenta noussut. Kalaruuassa porukan piti kiinni kokenut kaarti järveltä tuomallaan 2,4kg taimenella. Vapamiehenä Ari ja haavissa Tuomas.

Viimeisenä päivänä helle jatkui. Osa porukasta lähtikin tutustumaan Kivakkakoskeen, loppujen suunnatessa kalalle paahteesta huolimatta. Taimen jäi päivävuorossa saamatta, ruokaharrit päivälliselle kuitenkin saatiin. Ruuan jälkeen kalastuksen loppurutistus toi vielä yhden taimenen Markuksen saadessa Kimmon montusta nätin 55cm taimenen. Kotikosken niskan päivystystä jatkettiin aamukolmeen, ilman tulosta.

Seuraavana aamuna auton pakkaus, moottorimarssi ensin etelään ja sitten länteen. Kotimaassa oltiin 15:30 ja kotimatkalle Kuusamosta päästiin 17:00 aikaan.

Reissu oli kaiken kaikkiaan hyvinkin onnistunut. Porukka oli loistava: oli kokenutta kaartia, joiden tarinoita nuorempi polvi sai kuunnella, joitakin juttuja useampaankin kertaan.. Leirissä hommat toimi ja henki oli hyvä. Päivälliset valmistettiin porukalla Pentin toimiessa kettiömestarina sekä Arin ja O-P:n häärätessä muurikan ympärillä. Oli savuharria, taimenkeittoa, körpäkkää, graavitaimenta, muurinpohjalettua hillolla ja kermavaahdolla... Maisemathan ovat ainutlaatuiset ja alueen kansallishistoriallinen henki vielä "käsin kosketeltavissa".

Kalastuksesta jäi kaksijakoiset fiilikset: alku oli todella hyvä, josta kalantulo hiipuikin merkittävästi. Syynä varmasti helteinen ja kirkas sää ja kalastuksen painottuminen päiväsaikaan. Muutenkaan kalalla ei oltu "veren maku suussa", aikaa käytettiin seurusteluun, ruokailuihin, alueeseen perehtymiseen ja saunomiseen. Harjustakin kalastettiin, mutta isommat loistivat poissaololla.

Suomussalmen Perhokalastajat osallistuivat myös talkoisiin Oulangan taimenen suojelemiseksi: 40% saaduista taimenista vapautettiin takaisin. Tästä kiitos Jarille ja Kimmolle!

Suurkiitokset reissuun osallistuneille ja kiitos matkanjärjestäjälle!

Ohessa muutama kuva, kuvaajana Jari Juntunen.

-AHo-